Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jota on harjoitettu Kiinassa jo tuhansia vuosia. Kiinalaisessa ajattelussa akupunktiohoito perustuu kehon läpi kulkevien meridiaanien (kanavien)”energiavirtausten” tasapainottamiseen, käyttäen hyväksi tarkkaan määriteltyjä akupunktio pisteitä.

Akupunktio on vakiinnuttanut asemansa myös länsimaisessa lääketieteessä ja Suomeen Akupunktio tuli 1970-luvun alussa. Länsimaisen lääketieteen selitys Akupunktiohoidolle  on mm. hermostollinen-, verenkierrollinen- sekä hormonaalinenvaikutus. Yhtenä teoriana on ns. Porttikotrolliteoria, jolla tarkoitetaan aivoihin lähtevän kipuviestin muuttamista lievemmäksi pienemmällä ärsytyksellä (neulan pisto ihon läpi).

Fysioterapeuttien antama akupunktio hoito perustuu pääsääntöisesti kivun hoitoon. Fysioterapeuttien Lääketieteellinen akupunktuuri koulutus on Valviran hyväksymä ja valvoma. Akupunktio katsotaan kuuluvan fysikaalisten hoitomuotojen piiriin.

Akupunktio ja kipu

Akupunktio poistaa kipua sekä paikallisesti että yleisesti, nostaa kipukynnystä ja rentouttaa. Akupunktion vaikutus perustuu siihen, että akupunktiopisteitä ärsytetään neulalla, mikä käynnistää keskushermoston kautta endorfiineihin perustuvan kehon oman kivunlievitys mekanismin.

Neulottamisessa käytetään myös ns. triggeripisteitä eli kipualueella sijaitsevia kipupisteitä. Akupunktiopisteet ja neulojen määrä valitaan jokaiselle hoidettavalle yksilöllisesti.  Akupunktio aktivoi reseptoreja ja tuntosäikeitä, kuten A-delta ja C-säikeitä. Akupunktion kivun lievityksen on todettu perustuvan A-delta ja C-säikeiden stimulusaatioon. Akupunktio vaikuttaa voimakkaasti koko kehossa ja muokkaa hermostollista toimintaa. Selkäydinnesteessä on havaittu akupunktion aikana kehon tuottamien opioidien lisääntymistä. Opioidit ovat yhdisteitä, joita käytetään usein lääkkeinä ja kivun lievityksessä

Akupunktiohoidon kohteet ja hoitokäytäntö fysioterapiassa

Akupunktiossa käytetään steriilejä kertakäyttöneuloja. Hoidon kokonaiskesto on noin 30-45 min riippuen hoitokohteesta ja laitettavien neulojen määrästä.  Akupunktiohoito vaikuttaa jokaiseen hyvin yksilöllisesti, toiset reagoivat hyvin heti hyvin voimakkaasti ja toisilla vaikutus tulee viiveellä. Kehon vahvimmat reaktiot ilmenevät usein 2-4 päivän aikana hoidon antamisesta. Hoito aktivoi kehon luonnollisesti parantavia voimia, tämä prosessi sattaa aiheuttaa väsymystä, oireiden hetkellistä pahentumista, uusien oireiden ilmaantumista ja jotakin muuta normaalista poikkeavaa. Vaikutukset voivat tuntua myös tunnetasolla. Keskustelu hoitajan kanssa auttaa ymmärtämään hoidon vaikutuksia ja kehon tapaa reagoida niihin

Usein yhdestä hoitokerrasta ei ole juurikaan hyötyä vaan hoidon vaikutus perustuu toistoihin. Suositeltava hoitojakso on 3-5 kertaa noin kerran viikossa (joskus myös tiheämmin) toteutettuna. Fysioterapiassa Akupunktiota voidaan käyttää osana muita menetelmiä tai täysin erillisenä hoitomuotona.

Tyypilliset hoitokohteet fysioterapiassa mm.

• Niska- ja hartialihasten jännityskivut
  • Migreeni ja jännityspäänsärky
  • Olkapäävaivat ja jäätynyt olkapää
  • Iskiaskipu